Microcar mgo brommobiel

Elektrische microcar maakt een comeback

De brommobiel verdween ongeveer 50 jaar geleden van de straat, maar nu is de ‘dwergauto’ terug in een moderne versie. Van avontuurlijke start-ups tot grote, serieuze autofabrikanten.

De release van nieuwe microcar-modellen hangt samen met de verwachte toename van het aantal megasteden. Volgens verschillende voorspellingen zal tegen 2050 tweederde van de wereldbevolking in steden wonen. Stadsruimte wordt steeds schaarser en autofabrikanten spelen hierop in, meldt New Mobility.

In de jaren vijftig waren modellen zoals de BMW Isetta, de Goggomobil en de Messerschmitt de manier voor autofabrikanten en voormalige vliegtuigfabrikanten om het grote publiek weer mobiel te krijgen. Maar al snel werden de dwergauto’s door de Citroën 2CV, de Volkswagen Kever, de Mini en de Fiat 500 uit de markt geduwd. Ruimer, veiliger, sneller en nauwelijks duurder.

Nieuwe uitrol brommobielen

Vandaag worden de brommobielen weer uitgerold, zoals de Biro en de Carver, beiden Nederlands. En terwijl het kleine autosegment het moeilijk heeft, komen er meer brommobielen. Ze zijn allemaal elektrisch en elk model ziet er extremer uit.

De Chinese autofabrikant Thunder Power heeft al geruime tijd zijn ogen gericht op de Europese markt. Het heeft plannen om zijn Chloe elektrische stadsauto te bouwen op het voormalige Caterpillar-terrein in Charleroi, België. Ondertussen heeft het project nogal wat vertraging opgelopen, met productie gepland voor 2021.

 

Elektrische bestelwagen

De 3,34 meter lange e.Go Life biedt plaats aan vier personen. De nieuwe start-up, opgericht door professor Günther Schuh van de universiteit van Aken (Duitsland), ontwikkelde eerder een elektrische bestelwagen voor DHL.

Ondanks financiële problemen is de levering van e.Go Life begonnen. De goedkoopste variant kost in Nederland € 16.500 en legt zo’n 100 kilometer af, met meer bereik en snelheid voor duurdere versies. De topsnelheid is minimaal 112 kilometer per uur. Met dergelijke snelheden is het uiteraard geen brommobiel meer.

 

Microlino en Isetta

In 2016 onthulde Swiss Micro Mobility de Microlino, geïnspireerd op de originele BMW Isetta. Het was meteen een schot in de roos met 17.000 bestellingen. De auto is echter nooit in productie gegaan vanwege rechtszaken tegen plagiaat. De Duitse Artega ontwierp zijn eigen retro Isetta, genaamd Karo.

Ondertussen is de ruzie opgelost en lanceren beide bedrijven hun eigen versie op de markt. Zowel de Microlino als de Karo bereiken 125 of 200 kilometer op één acculading en halen 90 kilometer per uur. De Microlino kost ongeveer € 12.000, terwijl Artega € 17.995 vraagt ​​voor de Karo.