Micro Citro, de elektrische brommobiel van Citroën

Is het een straatreiniger, een outspan-kubus of een schoolproject? Nee, het is de Micro Citro van Citroën!

Eigenlijk heeft de Micro Citro: Ami One, en je kunt er de komende twee jaar (2020) een kopen of huren zoals een Boris Bike.

Het idee is simpel: Het autobezit verandert. Dus in plaats van achterover te leunen en andere bedrijven hooi te laten maken met uurhuur en abonnementsaanbiedingen, heeft Citroen besloten om die diensten zelf te leveren.

Goedkoop brommobiel

Maar het moet goedkoop zijn en eigenzinnig.

Ami gebruikt dus zo min mogelijk onderdelen, bijna een derde minder dan een normale auto. De deuren zijn identiek, wat betekent dat één naar voren en één naar achteren scharniert. De wielkasten zijn hetzelfde. Idem de lichten. Er moet een QR-code worden ingevoerd. De stoelen zijn 3D-geprint. Je smartphone is je navigatiesysteem en muziekspeler. Het is belachelijk makkelijk om te rijden

 

Maten en gewichten van de Citroën brommobiel

Ami is slechts 2,5 meter lang, werkt op batterijen en heeft een achterwielaandrijving, dus het heeft een kleine draaicirkel van acht meter. Hij weegt 425 kg (wat erg licht is) en heeft een bereik van 100km. Topsnelheid is 45km per uur.

Als u liever koopt dan huurt, kost het ongeveer 12.000 euro.

In werkelijkheid is Ami niet echt een auto, het is een vierwieler zoals de Renault Twizy, dus het schommelt rond de veiligheidsregels voor auto-ongelukken.

Hoe veilig is het? Beter dan een scooter, maar geen auto.

 

Wil je een brommobiel kopen, bekijk dan hier eens onze voorpagina.