Wat zijn de veiligheidsvoorzieningen in een Microcar

Wat zijn de veiligheidsvoorzieningen in een Microcar?

Microauto’s kunnen in sommige omstandigheden gevaarlijk zijn, omdat ze misschien niet zoveel veiligheidsvoorzieningen hebben als grotere auto’s. Bovendien zijn microauto’s niet erg botsveilig, deels vanwege hun maximumgewicht van 350 pond en soms merkbare snelheidsverschillen met andere voertuigen.

Het is daarom goed om jezelf vertrouwd te maken met de veiligheidsvoorzieningen van een microauto voor en na de aankoop ervan.

Wat is een Microcar?

Een microauto is een kleine auto die bedoeld is om licht en compact te zijn. Deze auto’s zijn meestal gemakkelijker te bedienen en te parkeren in stedelijke gebieden omdat ze kleiner en lichter zijn dan standaardauto’s. Microcars zijn bedoeld voor korte afstanden en hebben vaak weinig zitplaatsen.

Op drukke locaties waar parkeren en verkeersopstoppingen vaak problemen zijn, zijn microauto’s populair. Door hun compacte formaat, dat zich meestal vertaalt in kleinere motoren en een lager brandstofverbruik, staan ze ook bekend om hun brandstofefficiëntie.

Veiligheidsfuncties van een Microcar

Veiligheid is een belangrijk aspect bij het ontwerpen en produceren van alle voertuigen, ook van minicars. Ondanks hun kleinere formaat hebben moderne miniauto’s verschillende veiligheidsvoorzieningen om inzittenden te beschermen en de kans op ongelukken te verkleinen. Hier zijn enkele veelvoorkomende veiligheidsvoorzieningen in minicars:

Airbags

Airbags zijn standaard op microauto’s en de bestuurder en voorpassagier hebben ook frontale airbags. Voor nog meer veiligheid kunnen er aan sommige modellen zijairbags worden toegevoegd. Bij een botsing blazen ze zich snel op om de inzittenden te beschermen tegen verwondingen door de impact.

ABS (antiblokkeersysteem)

Door te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, verbetert ABS de stuurrespons en verlaagt het de kans op slippen. Dankzij deze functie moet de controle behouden blijven bij een noodstop. Dit helpt de bestuurder om gemakkelijk de controle terug te krijgen en een ongeval te voorkomen.

Het elektronische stabiliteitscontrolesysteem

Wanneer elektronische stabiliteitscontrolesysteem een verlies van tractie detecteert, remt het onmiddellijk specifieke wielen af om slippen en controleverlies te helpen voorkomen. Dit is vooral handig bij het rijden in zwaar weer. Besneeuwde wegen zijn meestal slipperig en deze functies helpen bij het omgaan met dergelijke wegen.

Veiligheidsgordels

Alle passagiers in microauto’s hebben veiligheidsgordels. Veel moderne auto’s zijn uitgerust met spankrachtbegrenzers en gordelspanners om de effectiviteit van de gordels te verbeteren. Inzittenden moeten hun veiligheidsgordels dragen tijdens het rijden.

Kreukelzones

Kreukelzones absorberen en verspreiden energie weg van de inzittenden bij een botsing om de ernst van verwondingen te verminderen. Ze worden vaak opgenomen in het ontwerp van microauto’s.

Het tractiecontrolesysteem (TCS)

TCS vermindert wielspin tijdens het accelereren door de wielen afzonderlijk te remmen of het motorvermogen aan te passen. Dit is vooral cruciaal om de controle te behouden in gladde omstandigheden.

Bandenspanningscontrolesysteem

Om ongelukken door een te lage bandenspanning te voorkomen, waarschuwt het Bandenspanningscontrolesysteem de bestuurder wanneer de bandenspanning onder het aanvaardbare niveau komt. Ongelukken die zouden zijn gebeurd door een te lage bandenspanning worden zo voorkomen.

Stuurkolom klapt in

De stuurkolom is gemaakt om in te klappen bij een frontale botsing, waardoor de kans dat de bestuurder gewond raakt kleiner wordt. Bij een botsing loopt de bestuurder meestal het risico gewond te raken door het stuurwiel. Daarom neemt het inklappen van de stuurkolom dat gevaar weg.

Verdediging tegen zijdelingse botsingen

Om de veiligheid van de inzittenden bij een aanrijding van opzij te verbeteren, kunnen microauto’s zijn uitgerust met zijwaartse botspreventie-elementen en versterkte constructies. Dit wordt gedaan om de veiligheid van de inzittenden te garanderen en schade te voorkomen.

Camera’s en sensoren voor achteruitrijcamera’s

Achteruitkijkcamera’s en parkeersensoren zijn veelgebruikte functies op brommobielen. Ze helpen bestuurders bij het parkeren en voorkomen botsingen met voorwerpen of mensen die achter de auto lopen.

Rijbaanassistent

Wanneer een auto onbedoeld zijn rijstrook verlaat, waarschuwt Rijbaanassistent de bestuurder en stuurt hij bij om de auto in zijn rijstrook te houden.

Automatisch noodstopsysteem

Automatisch noodstopsysteem kan automatisch remmen als de bestuurder niet op tijd reageert, waardoor de kracht van de botsing wordt verminderd of een aanrijding wordt voorkomen. Waarschuwing voor botsingen waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding. Het is als een winnende melding in een casino spellen die niet kan worden genegeerd.

Samenvatting

Klanten moeten microauto’s kiezen van betrouwbare fabrikanten die veiligheid voorop stellen in hun ontwerpen door zich bewust te zijn van deze veiligheidselementen. Verkeersveiligheid wordt ook sterk beïnvloed door verantwoordelijk rijgedrag, routineonderhoud en het naleven van verkeersregels. Onthoud dat hoewel microauto’s veel voordelen bieden, niet iedereen er geschikt voor is. Ze zijn het meest geschikt voor mensen die in steden wonen, waar parkeren moeilijk kan zijn en het verkeer vaak druk is.